sobota, 27 kwietnia, 2024
32 220 35 21biuro@omegasoft.pl
spot_img
Strona głównaBiznesMoja firmaDlaczego należy poważnie traktować szkolenia dla pracowników z bezpieczeństwa IT?

Dlaczego należy poważnie traktować szkolenia dla pracowników z bezpieczeństwa IT?

Przeciętny atak ransomware powoduje średnie straty w wysokości kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. 82% naruszeń dotyczy czynnika ludzkiego. Zidentyfikowanie naruszenia danych zajmuje większości firm i organizacji około 191 dni.

Same te fakty zwykle wystarczają, aby przekonać ludzi, że szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa cybernetycznego jest ważne dla ochrony danych. Zwykle.

Nadal wahasz się, czy inwestować w ten ważny etap ochrony, a także czy szkolenie z zakresu cyberbezpieczeństwa jest konieczne? Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak uniknąć poważnych strat i kosztów związanych z lukami w wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa u swoich pracowników, a także jakie są główne korzyści płynące z odpowiedniego szkolenia.

Dlaczego szkolenie pracowników z bezpieczeństwa IT jest ważne?

Jako właściciel firmy lub kierownik wyższego szczebla, który jest odpowiedzialny za ciągłość biznesową i bezpieczeństwo, powinieneś zadbać o szkolenia dotyczące bezpieczeństwa swoich pracowników. Obecnie istnieje więcej zagrożeń dla bezpieczeństwa niż kiedykolwiek wcześniej, a osoby fizyczne i firmy każdej wielkości są narażone na ryzyko strat finansowych, naruszenia praw własności intelektualnej lub reputacji marki.

W takiej sytuacji musisz wiedzieć, że możesz polegać na zdolnościach swoich pracowników do wykrywania zagrożeń cyberbezpieczeństwa i odpowiedniej reakcji. Niestety, nie możesz cały czas stać za ich plecami, obserwując wszystko, co robią. Dlatego właśnie istnieją szkolenia w zakresie świadomości bezpieczeństwa.

Poddając pracowników wszechstronnemu szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa IT, możesz mieć pewność, że są oni na bieżąco z najnowszymi i najniebezpieczniejszymi zagrożeniami dla Twojej firmy. Niestety, wiele przedsiębiorstw nadal to bagatelizuje. W 2020 roku tylko 1 na 9 firm (11%) zapewniła szkolenie w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego lub program podnoszenia świadomości w zakresie bezpieczeństwa dla pracowników niezwiązanych z cyberbezpieczeństwem.

Takie szkolenie jest ważne, jeśli chcesz mieć pewność, że Twoi pracownicy nie narażają cyberbezpieczeństwa, własności intelektualnej i reputacji Twojej firmy. Bez odpowiedniej wiedzy na temat zagrożeń dla firm związanych z cyberbezpieczeństwem Twoi pracownicy nie mogą stanowić pierwszej linii obrony przed zagrożeniami zewnętrznymi. Bo nie chodzi tutaj tylko o zewnętrzne zagrożenia, takie jak ataki hakerskie.

Jeśli nie jesteś jeszcze świadomy zagrożeń wewnętrznych i ryzyka, jakie stwarzają dla Twojej firmy, statystyki dotyczące tych zagrożeń mogą Cię zaskoczyć. Oficjalne raporty wskazują na 44% wzrost incydentów związanych z wykorzystaniem poufnych informacji wewnątrz firm w ciągu ostatnich dwóch lat. Takie incydenty wiążą się również z dużymi stratami finansowymi.

To kolejne powody, dla których szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa jest tak ważne. Zagrożenia wewnętrzne nie zawsze są złośliwe – czasami wynikają one wyłącznie z zaniedbania lub z typowych błędów popełnianych przez nieprzeszkolonych lub nieostrożnych pracowników.

Czym jest szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa?

Szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa ma na celu poinformowanie specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa i IT, a także zwykłych pracowników, o kwestiach związanych z bezpieczeństwem informacji. W szczególności ten rodzaj szkolenia ma na celu podniesienie świadomości na temat różnych wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń dla bezpieczeństwa Twojej organizacji, w tym oszustw e-mailowych, złośliwego oprogramowania, słabych haseł i zagrożeń wewnętrznych.

Odpowiednie szkolenie w zakresie bezpieczeństwa IT gwarantuje, że Twoi pracownicy dobrze zrozumieją zagrożenia bezpieczeństwa. Co ważniejsze, w ten sposób nauczysz ich, jak ważne są dobre nawyki higieny cybernetycznej.

Szkolenia dla pracowników z bezpieczeństwa IT są zazwyczaj prowadzone przez wyspecjalizowane firmy, które posiadają wiedzę potrzebną do przeszkolenia pracowników. Ważne jest, aby w takim szkoleniu uczestniczył każdy pracownik, ponieważ nie tylko personel IT może popełniać błędy prowadzące do naruszenia bezpieczeństwa.

Należy również zaangażować inne zespoły, takie jak np. pracownicy obsługi klienta, ponieważ problemy z bezpieczeństwem mogą wynikać z prostych błędów popełnionych przez dowolnego pracownika, w tym:

  • dopuszczenie osoby nieupoważnionej do wejścia do zabezpieczonego obiektu poprzez „podpięcie” się na karcie identyfikacyjnej pracownika,
  • kliknięcie złośliwego łącza osadzonego w e-mailu phishingowym, który wydaje się pochodzić od kontaktu biznesowego,
  • odwiedzenie strony internetowej wyłudzającej informacje, która imituje witrynę należącą do prawdziwej firmy,
  • przechowywanie poufnej dokumentacji w nieodpowiednim lub niezabezpieczonym miejscu, takim jak pendrive lub niezabezpieczona platforma do przechowywania danych w chmurze.

Takie szkolenie zazwyczaj obejmuje nauczenie personelu podstaw cyberbezpieczeństwa i próbę zmiany zachowań użytkowników, aby byli bardziej proaktywni i czujni. Zawiera kwestie związane z bezpieczeństwem haseł, korzystanie z uwierzytelniania dwuskładnikowego, różne rodzaje inżynierii społecznej, bezpieczeństwo online i inne istotne techniki. Odnosi się również do obowiązujących w naszym kraju przepisów RODO.

Niektóre programy szkoleń mogą nawet obejmować symulacje phishingu. W takiej sytuacji, po odbytym szkoleniu firma przeprowadza symulowany “atak” a Twoją firmę, aby sprawdzić kompetencje pracowników zdobyte podczas szkolenia.

Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa IT można zwykle dostosować do specyficznych wymagań Twojej organizacji – np. przepisów branżowych, które wymagają skupienia się na określonym obszarze. Pakiety szkoleniowe można również dostosować do określonych obszarów działalności, aby program był zgodny z celami biznesowymi i potrzebami operacyjnymi firmy.

Ostatecznie szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa pomaga zbudować spójną strategię bezpieczeństwa całej organizacji. Kiedy Twoi pracownicy zrozumieją, jakie są różne problemy z zabezpieczeniami i jak wyglądają, będą lepiej przygotowani do ochrony Twojej firmy. To gwarantuje, że rozumieją oni swoje obowiązki i poważnie potraktują bezpieczeństwo IT.

Korzyści ze szkolenia w zakresie bezpieczeństwa IT

Zanim zaplanujesz szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa dla swoich pracowników, dowiedz się, co zyskujesz. W końcu to inwestycja w pracowników. Koszty mogą się różnić, jednak warto wydać pieniądze na ten cel. Korzyści płynące z takiego szkolenia są ogromne. Oto najistotniejsze z nich:

  • Zwiększanie świadomości zagrożeń bezpieczeństwa 

Jedną z najbardziej rozpoznawalnych korzyści płynących ze szkolenia pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa jest to, że staną się oni bardziej świadomi zagrożeń w internecie. Poprawią swoje bezpieczeństwo osobiste, a jednocześnie nauczą się, jak wykrywać potencjalne problemy w firmie, zanim przerodzą się w większe zagrożenia.

  • Zapobieganie przestojom

Firmy tracą co roku miliony na obsłudze incydentów związanych z bezpieczeństwem. Rozwiązanie tych problemów jest czasochłonne i kosztowne.

  • Dbanie o reputację

Konsumenci są coraz bardziej świadomi cyberzagrożeń. A jako klienci chcą czuć się bezpiecznie. Oznacza to, że firma, która podejmuje działania w celu poprawy bezpieczeństwa cybernetycznego, buduje zaufanie konsumentów. A zaufana firma rodzi lojalność klientów.

Przykładowo naruszenia bezpieczeństwa, takie jak np. ataki phishingowe, mogą doprowadzić do wycieku danych klientów i utraty dobrej reputacji marki. Kiedy wprowadzasz szkolenia w zakresie bezpieczeństwa IT, Twoi klienci zaczną postrzegać Cię jako bardziej odpowiedzialnego, co może tylko przynieść korzyści Twojej firmie.

  • Przestrzeganie przepisów 

Przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych wymaga odpowiedniego doszkalania pracowników. Pamiętaj, że uchybienie tego obowiązku wiąże się z wysokimi karami finansowymi. Redukowanie tego ryzyka w każdy możliwy sposób jest uzasadnione biznesowo.

Masz już świadomość korzyści płynących ze szkolenia w zakresie bezpieczeństwa IT, jednak zapewne jako właściciel firmy wciąż zadajesz sobie jedno pytanie: czy takie szkolenie naprawdę działa? W odpowiedzi mamy dla Ciebie przekonujące cyfry: według raportu The Aberdeen Group z 2019 r. kompleksowe szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa cybernetycznego może zmniejszyć ryzyko cyberataków socjotechnicznych nawet o 70%.

Podstawy szkolenia dla pracowników z bezpieczeństwa IT — co obejmuje takie szkolenie?

Teraz gdy już wiesz, co szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa da Twoim pracownikom, przyjrzyj się niektórym z najpopularniejszych tematów oferowanych w ramach takich szkoleń. Wiele z nich koncentruje się na powszechnych metodach cyberataków, które są formami inżynierii społecznej. Zanim zagłębimy się w te tematy, warto zrozumieć, co oznacza inżynieria społeczna.

Co to jest inżynieria społeczna?

Inżynieria społeczna to ogólny termin opisujący, w jaki sposób oszuści manipulują ludzkimi skłonnościami, aby przyczynili się oni do realizacji ataku. Cyberprzestępca skutecznie próbuje zdobyć zaufanie ofiary, aby wyłudzić od niej pieniądze lub informacje. W niektórych przypadkach ofiary są nakłaniane do wykonania czynności, których normalnie nie brałyby pod uwagę.

Hakerzy dostosowują e-maile, wiadomości mobilne, posty w mediach społecznościowych i rozmowy telefoniczne w taki sposób, aby zachęcić ofiarę do klikania złośliwych łączy lub pobrania załączników zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem. Ich manipulacyjne taktyki obejmują:

  • Podszywanie się pod markę

Preparowanie e-maili, stron internetowych i innych informacji tak, aby wyglądały, jakby pochodziły od dobrze znanej firmy, takiej jak np. Facebook, Apple czy usługi rządowe.

  • Stwarzanie wrażenia pilności

E-maile phishingowe często wykorzystują wiadomości „pilne”, aby zachęcić odbiorcę do „kliknięcia tutaj” lub pobrania załącznika w określonym czasie. Ma to zainicjować odruchową reakcję, aby użytkownik nie miał czasu na logiczne myślenie przed kliknięciem.

  • Nagrody i konkursy

Wyłudzanie informacji często wiąże się z obietnicami nagród finansowych lub innych, aby zachęcić odbiorców do kliknięcia łącza. Nagrody te oczywiście nie istnieją w rzeczywistości.

  • Niesienie pomocy

Czasami e-mail phishingowy po prostu żeruje na ludzkim pragnieniu bycia pomocnym. Bazując na dobrych odruchach i chęci pomagania, haker może zmusić ofiarę do wykonania działania, które może spowodować naruszenie bezpieczeństwa.

Programy szkoleniowe – popularne tematy

Poniżej omówiliśmy kilka popularnych tematów z programów szkoleniowych z bezpieczeństwa IT. Większość z nich opiera się na socjotechnikach, które mają skłonić pracowników do współudziału w ataku lub popełnienia błędu.

1. Oszustwa e-mailowe typu phishing

Phishing to jedno z najpowszechniejszych narzędzi w arsenale cyberprzestępców. Wiadomości phishingowe mogą opierać się na groźbach, takich jak np. sugerowanie, że konto użytkownika zostało zablokowane, lub obiecywać korzyści, np. darmowe towary. Niezależnie od tego, dążą one zwykle do skłonienia użytkownika do kliknięcia niebezpiecznego linku.

Gdy pracownik kliknie złośliwy link, prawdopodobnie zostanie przekierowany do formularza mającego na celu przejmowanie poufnych danych. Co gorsza, urządzenie, które jest podłączone do sieci firmowej, może zostać zainfekowane złośliwym oprogramowaniem.

Z tego względu bardzo ważne jest, aby zrozumieć, jak wygląda oszustwo polegające na wyłudzaniu informacji. Solidny program szkoleniowy powinien pokazywać przykłady tego, jak wyglądają e-maile phishingowe i zawierać punkty szkoleniowe, uczące zachowań, takich jak:

  • nieufanie wiadomościom e-mail zawierającym linki zewnętrzne,
  • unikanie pobierania jakichkolwiek załączników od nieznanego nadawcy,
  • niedokonywanie żadnych płatności na rzecz odbiorców, którzy proszą o nie za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Szkolenie może obejmować symulację ataku phishingowego. Symulacje phishingu odtwarzają warunki prawdziwego ataku tego typu. Firma przeprowadzająca szkolenie tworzy symulację phishingu dostosowaną do Twojej organizacji i wysyła ​​realistyczne e-maile phishingowe do każdego uczestnika szkolenia. Jednak zamiast przechwytywania danych osobowych lub infekowania komputera złośliwym oprogramowaniem, wiadomość phishingowa zbiera dane o reakcji pracownika (otworzył wiadomość e-mail, czy kliknął  link, czy otworzył załącznik itp.).

Wskaźniki te można wykorzystać do optymalizacji szkolenia personelu. Pomagają one określić, gdzie można wprowadzić ulepszenia. Taka symulacja ataku pozwoli Ci to również lepiej zrozumieć, jak pracownicy postrzegają bezpieczeństwo w miejscu pracy.

2. Złośliwe oprogramowanie

Jeśli urządzenie firmowe zostanie zainfekowane złośliwym oprogramowaniem, może to spowodować poważne szkody. Chodzi tu przede wszystkim o kradzież chronionych informacji z organizacji, takich jak dane kont finansowych, dane klientów, dane uwierzytelniające pracowników i nie tylko. Niepokojące jest to, że złośliwe oprogramowanie może przedostać się do sieci Twojej organizacji na wiele sposobów. Obejmują one m.in.:

  • oszustwa typu phishing,
  • niechronione sieci,
  • niezaufani pracownicy (zagrożenia wewnętrzne),
  • złe praktyki bezpieczeństwa.

Infekcja złośliwym oprogramowaniem oznacza nie tylko straty finansowe wynikające z bezpośredniej kradzieży danych, ale też naraża Twoją firmę na koszty prawne. Jeśli zostanie stwierdzone naruszenie przepisów dotyczących prywatności danych, Twoja firma będzie ukarana grzywną, jeśli obowiązujące w niej zasady bezpieczeństwa cybernetycznego nie są wystarczająco rygorystyczne.

3. Zagrożenia związane z mediami społecznościowymi i tworzeniem sieci

Media społecznościowe są obecnie często wykorzystywane do promocji firm. Należy jednak pamiętać, że hakerzy regularnie atakują popularne platformy.

Z tego względu, szkolenie w zakresie mediów społecznościowych jest często włączane do programu szkolenia z bezpieczeństwa IT. Pracownicy powinni być świadomi zagrożeń związanych z mediami społecznościowymi w pracy (i w domu), do których należą:

  • ataki phishingowe za pośrednictwem komunikatorów,
  • hakerzy podszywający się pod inne marki,
  • przypadkowe ujawnienie poufnych informacji.

4. Bezpieczeństwo haseł

Innym ogromnym zagrożeniem dla firm jest powszechne stosowanie słabych haseł w miejscu pracy. Jeśli Twoja organizacja nie korzysta z uwierzytelniania dwuskładnikowego, kwestią czasu pozostaje, kiedy cyberprzestępcy złamią je i uzyskają dostęp do poufnych danych.

Oprócz zachęcania do korzystania z dodatkowej warstwy uwierzytelniania, szkolenie w zakresie świadomości bezpieczeństwa zachęca do nawyków związanych z bezpieczeństwem haseł, takich jak:

  • losowe generowanie silnych haseł,
  • kontrolowanie, że hasła zawierają kombinację przynajmniej 8 liter, cyfr i symboli,
  • używanie menedżerów haseł do bezpiecznego przechowywania haseł i innych poufnych danych.

Kompleksowy program szkoleniowy zagwarantuje, że Twoi pracownicy będą wiedzieć, jak samodzielnie wygenerować bezpieczne hasło. Zmniejszy to ryzyko, że słabe hasło zagrozi bezpieczeństwu Twojej firmy.

5. Rozwijanie dobrych nawyków higieny cybernetycznej

Zdecydowana większość pracowników biurowych ma obecnie dostęp do internetu podczas wykonywania pracy. Duże znaczenie ma również wzrost popularności pracy zdalnej. Przy pracy w domu ważniejsze niż kiedykolwiek staje się upewnienie się, że Twoi pracownicy mają silne nawyki higieny cybernetycznej.

Zasadniczo oznacza to kontrolowanie, czy Twoi pracownicy rozumieją, co jest uważane za dopuszczalne podczas korzystania z internetu i że wiedzą, jak wykryć zagrożenie. Taka kontrola obejmuje np.:

  • edukowanie pracowników na temat niebezpieczeństw związanych z pobieraniem niewiarygodnego oprogramowania,
  • ostrzeganie pracowników, aby nie wprowadzali danych logowania na stronie internetowej bez weryfikacji jej autentyczności,
  • nauczanie pracowników, jak rozpoznać fałszywą witrynę, na przykład korzystającą z połączenia HTTP zamiast HTTPS.

Warto czy nie?

Cyberbezpieczeństwo to znacznie więcej niż tylko wdrażanie praktycznych rozwiązań w firmie, takich jak menedżery haseł, sieci VPN i oprogramowanie antywirusowe. Optymalizacja bezpieczeństwa w organizacji to zadanie wieloczęściowe. Obejmuje nie tylko oprogramowanie, ale też szkolenia pracowników z bezpieczeństwa IT, symulacje phishingu oraz wprowadzanie odpowiednich strategii.

Cyberprzestępcy nieustannie szukają sposobów na dostanie się do Twojej firmy. Szukają najsłabszego ogniwa, którym często okazują się pracownicy. Nawet pojedyncze kliknięcie złośliwego łącza w phishingowej wiadomości e-mail może spowodować infekcję oprogramowaniem ransomware lub kradzież danych logowania do bazy danych.

Walka z cyberprzestępczością poprzez edukację to jeden z najlepszych sposobów radzenia sobie z zagrożeniami. Dobrze wykształcony personel może być Twoim największym atutem w walce z cyberprzestępczością, ponieważ stworzysz ludzką “zaporę ogniową”, która będzie działać w harmonii z Twoimi technologicznymi rozwiązaniami bezpieczeństwa.

PODOBNE ARTYKUŁY

Popularne artykuły

Recent Comments

komputerowiec z sacza NA KTO CHCE NADGRYŹĆ JABŁKO?