niedziela, 21 kwietnia, 2024
32 220 35 21biuro@omegasoft.pl
spot_img
Strona głównaOmegopediaDobre radyCo zrobić, jeśli zrobiłeś zakupy w fałszywym sklepie internetowym?

Co zrobić, jeśli zrobiłeś zakupy w fałszywym sklepie internetowym?

Zrobiłeś zakupy przez internet, zapłaciłeś i nie otrzymałeś zamówionego towaru? Fałszywe sklepy internetowe to prawdziwa plaga – najprawdopodobniej trafiłeś na jeden z nich. Nie ma jednak co rozpaczać – w dalszym ciągu masz szansę na odzyskanie pieniędzy. Najważniejsze to zachować spokój i działać. Dowiedz się, co zrobić, gdy padłeś ofiarą oszustwa w sklepie internetowym.

Co zrobić, gdy sklep Cię oszukał? Poradnik krok po kroku

Cyberprzestępcy tworzący fałszywe sklepy internetowe działają zwykle według tego samego schematu – otwierają nowy sklep, w którym zamieszczają bardzo korzystne oferty (np. markowe produkty za pół ceny), wabią klientów przez kilka tygodni, a następnie znikają bez wieści. Zdarza się, że kilka pierwszych transakcji przebiega bez komplikacji – wszystko po to, aby zdobyć kilka pozytywnych komentarzy i zaufanie klientów.

Jeśli wpłaciłeś pieniądze, a nie otrzymałeś produktu, musisz działać natychmiast. Im szybciej zgłosisz sprawę, tym większa szansa na odzyskanie zapłaconej kwoty. Co więcej, musisz mieć świadomość, że oszuści mogli również przejąć podczas nieuczciwej transakcji Twoje dane logowania do bankowości elektronicznej lub dane karty płatniczej. Konieczny jest więc kontakt z bankiem i zabezpieczenie swoich oszczędności.

Aby ułatwić Ci zaplanowanie działania w takiej sytuacji, przygotowaliśmy instrukcję postępowania w przypadku, gdy po złożeniu zamówienia nie otrzymałeś towaru, a kontakt ze sklepem całkowicie się urwał.

  1. Oficjalnie odstąp od umowy

Pierwsze, co musisz zrobić, to odstąpić od umowy sprzedaży, która została zawarta za pośrednictwem internetowego sklepu. Pamiętaj – to, że sprzedawca nie wysłał towaru, nie oznacza, że transakcja została automatycznie anulowana.

Odstąpienie od umowy możesz wysłać w formie elektronicznej (e-mail) lub listu poleconego na ostatni znany adres sklepu. W wiadomości zamieść następujące dane:

  • dane sprzedawcy,
  • dane kupującego,
  • datę zawarcia umowy,
  • numer zamówienia (jeśli go otrzymałeś),
  • nazwę zakupionego towaru.

Odstąpienie składasz w celu oficjalnego ”zerwania”  więzi łączącej Ciebie jako klienta ze sklepem internetowym. Sprzedawca po otrzymaniu odstąpienia od umowy ma zgodnie z ustawą o prawach konsumenta 14 dni na zwrot wpłaconych przez Ciebie środków.

  1. Złóż reklamację w banku

Gdy zauważysz, że zostałeś oszukany, błyskawicznie skontaktuj się z bankiem i poinformuj o zaistniałej sytuacji. Pamiętaj, że fałszywy sklep mógł przejąć dane Twojej karty kredytowej i dane logowania do bankowości elektronicznej. Najbezpieczniej będzie więc zmienić wszystkie hasła i zastrzec karty.  Wyrobienie nowej karty w miejsce zastrzeżonej zwykle jest realizowane przez bank bezpłatnie, dlatego nie warto się wahać, zwłaszcza gdy w grę wchodzą wszystkie zgromadzone przez Ciebie oszczędności.

Druga rzecz, którą powinieneś zrobić, to złożyć reklamację w banku. Możesz to zrobić w placówce, mailem lub telefonicznie. Opisz zaistniałą sytuację, koniecznie wskaż dokładną kwotę i datę zrealizowania tej transakcji i poproś o zatrzymanie i anulowanie przelewu bądź płatności kartą. Im szybciej złożysz reklamację, tym większa szansa na pozytywne rozpatrzenie sprawy.

Warto również wiedzieć, że odzyskanie pieniędzy jest zwykle łatwiejsze w przypadku płatności kartą dzięki usłudze chargeback. Cyberprzestępcy mają jednak świadomość tej usługi i zwykle dążą do płatności przelewem.

  1. Zgłoś się do rzecznika praw konsumenta

Jeśli zapłaciłaś za towar, a on nie został wysłany, warto złożyć skargę do rzecznika praw konsumentów – powiatowego lub miejskiego, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania klienta sklepu. Gdy przedstawisz mu sprawę, będzie on kontaktował się ze sklepem w Twoim imieniu.

W przypadku, gdy oszustwo zostało dokonane przez sklep, który ma siedzibę w innym kraju Unii, zgłoś również ten incydent do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

  1. Wyślij wezwanie do zapłaty

Złożyłeś odstąpienie od umowy, ale sprzedawca nie dokonał zwrotu Twoich pieniędzy w ciągu ustawowych 14 dni? Kolejny krok to wysłanie sprzedawcy wezwania do zapłaty, a następnie sporządzenie pozwu o zapłatę.

Wezwanie do zapłaty musi zawierać przede wszystkim nazwę i adres dłużnika, jak i wierzyciela, jednoznaczne określenie zobowiązania, którego nie wykonano, kwotę długu z ustawowymi odsetkami, datę, do której należy dokonać wpłaty zaległości, a także numer rachunku bankowego do wpłaty. W dokumencie warto też zaznaczyć, że jest to wezwanie przedsądowe – a więc, że niewpłacenie kwoty zaległości spowoduje skierowanie sprawy do sądu. Wezwanie wyślij na ostatni znany adres sklepu internetowego.

  1. Zgłoś sprawę na policję

Jeżeli pomimo odstąpienia od umowy i wezwania do zapłaty w dalszym ciągu nie otrzymałeś zwrotu pieniędzy, konieczne będzie złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa. Sprawami internetowych oszustw zajmują się głównie wydziały do walki z przestępczością zorganizowaną.

Pamiętaj, że warto zgłosić sprawę, nawet jeśli oszustwo dotyczy niewielkiej kwoty. Fałszywe sklepy zazwyczaj oszukują wiele osób w krótkim czasie – dlatego im więcej poszkodowanych jest w danej sprawie, tym większa szansa na ukaranie osoby, która dokonała takiego oszustwa. Policja w takim przypadku będzie sumować wszystkie poniesione straty.

Jak uniknąć zakupów w fałszywych sklepach?

Odzyskanie swoich pieniędzy od fałszywego sklepu nie jest łatwe i wymaga wiele zaangażowania oraz czasu. Dobrze jest więc zachować wszelkie środki ostrożności, by nie znaleźć się w takiej sytuacji. Oto co powinno wzbudzić Twoją czujność:

  • Ceny znacznie niższe od rynkowych

Oczywiście nie wszystkie promocje są oszustwem, ale jeśli znalazłeś sklep, który oferuje wiele produktów w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, to oznaka, że jest mało wiarygodny. Zanim skorzystasz z promocji, koniecznie dokładnie sprawdź sprzedającego.

  • Brak informacji o sklepie

Każdy sklep powinien zamieścić na swojej stronie dokładne dane firmy, takie jak adres, numer telefonu, numer NIP lub KRS, tak abyś mógł sprawdzić go w rejestrach KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) czy EBR (Europejski Rejestr Działalności Gospodarczej). Obowiązkiem sklepu jest również zamieszczenie na stronie regulaminu i polityki prywatności. Jeśli sklep nie posiada takich dokumentów, to znak, że nie warto robić w nim zakupów.

  • Promowanie płatności z góry za towar

Jeśli sklep wymusza na Tobie płatność z góry, a zwłaszcza płatność przelewem, powinno to wzbudzić Twoją czujność. Gdy pierwszy raz kupujesz w danym sklepie, wybieraj płatność za pobraniem lub kartą. Płacąc kartą, możesz skorzystać z procedury chargeback, czyli możliwości zwrotu pieniędzy na kartę, jeśli nie dojdzie do transakcji.

  • Historia sklepu

Przed zakupem warto zapoznać się z jego historią, śledząc np. fanpage w social mediach. Jeśli sklep jest nowy i ciężko Ci zweryfikować jego wiarygodność, zastanów się, czy warto ryzykować. Dokładnie sprawdź również opinie na temat sklepu – Twoją czujność powinny wzbudzić zarówno negatywne, jak i zbyt pozytywne komentarze – te drugie mogą być wystawiane przez samego sprzedawcę w celu stworzenia pozorów wiarygodności.

  • Obecność na listach podejrzanych sklepów internetowych

Zanim zrobisz zakupy w nowym sklepie, koniecznie sprawdź, czy nie widnieje on na liście podejrzanych sklepów internetowych. Tego typu listy znajdziesz na różnych witrynach, np. w serwisie legalniewsieci.pl.

  • Niejasne informacje o przesyłce

Sklep ma obowiązek jasno poinformować o formie przesyłki, a także podać termin dostawy. Jeśli okres dostawy może się wydłużyć, sprzedawca powinien określić to bezpośrednio przy produkcie lub w koszyku. Zapis “terminy dostawy są niewiążące” jest niezgodny z przepisami i nie powinien pojawić się na stronie sklepu internetowego. Jeśli na taki napotkasz, zrezygnuj z zakupów.

Pamiętaj! Zrobienie zakupów w fałszywym sklepie internetowym nie oznacza, że nie masz żadnych szans na odzyskanie pieniędzy. Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, zawsze, bez względu na wartość szkody, zgłoś ten fakt organom ścigania. Koniecznie poinformuj też o sprawie swój bank, zmień hasła, zastrzeż kartę płatniczą i wyrób nową. Prewencyjnie możesz też wyrobić sobie nowy dowód osobisty (istnieje możliwość, że oszust wykorzysta również Twoje dane osobowe). Na przyszłość trzymaj się powyżej wymienionych rad, aby zmniejszyć ryzyko natknięcia się na fałszywy sklep do minimum.

PODOBNE ARTYKUŁY

Popularne artykuły

Recent Comments

komputerowiec z sacza on KTO CHCE NADGRYŹĆ JABŁKO?